Un ajutor neprețuit pentru companii
Intelligence – un instrument indispensabil în zilele noastre
Ora de Psihologie
Leliana Valentina Pârvulescu
Psiholog program Joc Responsabil
în cadrul Asociației Joc Responsabil
Intelligence este acea ramură a științelor strategice care studiază intențiile inamicului, adversarului, a competitorilor, a celor cu care o organizație interacționează sau se confruntă. Termenul este anglo-saxon, dar originea lui este latină și derivă din cuvintele „intus legere”, adică capacitatea de a înțelege ceea ce se ascunde „între linii”, de a prevedea semnificațiile realității și a situațiilor încă neevidente. Există multe modalități de a obține informații despre adversar și dacă în antichitate sursele nu puteau fi decât umane, astăzi există ajutoare tehnologice foarte puternice precum sateliții (SIGINT și IMINT), interceptări ale frecvențelor radio și emisii radioactive (MASINT), surse deschise precum reviste și publicații (OSINT), care sunt doar câteva dintre ele. Totuși, evoluțiile actuale ale scenariilor mondiale de criză și conflict, multipolaritatea lor, asimetria lor și puternica conotație culturală și religioasă au repropus actualitatea componentei umane a intelligence, HUMINT, pe o poziție de top. Pentru fiecare strateg, militar, politician sau director de companie, punctul de plecare al reflecțiilor sale este să încerce să înțeleagă intențiile adversarului, să gândească ca el și să-l anticipeze în mișcările și deciziile sale. Și pentru a încerca să gândească ca el este necesar să-l cunoască. Pentru a realiza acest lucru, nu trebuie să scotocească în sertarele biroului, să-i instaleze drone deasupra companiei, să-i verifice seiful sau corespondența. Este necesar un contact direct, vizual și conversațional cu el din partea unui operator HUMINT, pregătit în acest sens. Pentru operatorul HUMINT este suficient să ajungă la el, să-i pună întrebări generale sau specifice, să-l observe și să vină cu un profil psihologic din această interacțiune care să indice modul lui de a gândi, personalitatea lui, cum ar putea reacționa și ce ar decide în caz de conflict sau în situații critice, cum își gestionează afacerea, etc. Intelligence uman este deci, acea parte a intelligence care își bazează analizele și interpretările pe informațiile obținute prin propriile resurse umane în interacțiune cu resursele umane ale inamicului sau adversarului. Prin urmare, este o tehnică care nu folosește tehnologii, ci doar abilitățile relaționale de a-l determina pe celălalt să vorbească despre subiectele de interes și să extrapoleze din aceste sensuri și interpretări informații utile. Așadar, resursele umane cărora li se încredințează sarcina de a obține informații prin relații interumane pot fi agenți operativi, evident în acțiune sub acoperire, sau infiltrați în organizații și zone de interes strategic sau operațional. Pentru a fi capabili să îndeplinească această sarcină este necesar ca agenții operativi să posede un set de abilități de bază care presupune aptitudinea de a relaționa, de a interacționa natural cu ceilalți și de a-i stimula să se exprime pe subiecte relevante, ghidând corespunzător conversația și folosind tehnici învățate în training-uri de specializare. Unul dintre cele mai bune cursuri de pe piața din România, în acest moment, este cel oferit de ZIVAC ACADEMY, cursuri, care sunt susținute de experți profesioniști din domeniul intelligence. Este extrem de util rolul acestor cursuri, pentru că sunt necesare mai multe abilități decât în mod obișnuit, care le pot permite agenților operativi să se integreze și să se cufunde pe deplin în mentalitatea adversarului. Trebuie așadar să dobândească modalități, limbaje și mentalități similare cu cele ale adversarului și să susțină greutatea emoțională a „jocului” fără a se epuiza psihologic și de asemenea să fie capabili să suporte niveluri marcate de stres. Agenții operativi sub acoperire trebuie sa se deplaseze liber pe teritoriul adversarului și să se apropie de persoane care își pot asuma rolul de surse, adică de informatori recrutați, persoane care, recompensate corespunzător, furnizează periodic informațiile necesare. O sursă recrutată este o persoană din tabăra adversă care poate să fie conștientă sau nu de rolul pe care îl joacă.
Obiectivele HUMINT – scopul contactului sau al interacțiunii cu sursele umane ale adversarului este de a dobândi informații atât despre ceea ce știu acestea, cât și despre profilul lor psihologic. Eventualul profil psihologic care reiese din interacțiune va fi apoi evaluat de către analiști, care vor indica apoi cum să fie tratată persoana de interes și ce se poate aștepta de la interacțiunea cu aceasta. Prin urmare, agentului operativ i se cere să aibă și abilități psihologice precum cele de observare, ascultare, cunoașterea limbajului nonverbal, pentru a extrapola din mimica, gesturile, postura și răspunsurile sursei și mai multe informații despre fiabilitatea a ceea ce spune. Nu este ușor să se creeze o rețea de contacte capabilă să asigure un flux constant de informații, sunt necesare nu doar abilități psihologice ci și răbdare, perseverență, constanță și capacitatea suplimentară de a gestiona eventualele conflicte cu sursa și de a o putea influența fără a face evidentă condiționarea.
Domenii de aplicare – domeniile de interes ale HUMINT pot fi toate acele domenii în care achiziția de informații este esențială pentru securitate și pentru luarea unor decizii eficiente în acțiuni strategice și operaționale. Și acest lucru este valabil atât în sfera militară, cât și în sfera economică, științifică, politică, corporativă și socială. HUMINT este practicat atât în domeniul intelligence instituțional (adică activitățile Agențiilor de Informații și Securitate Internă și Externă), cât și în cel economic (cum este intelligence de afaceri), corporativ (cum este intelligence competitiv), social (cum este intelligence de investigație) și științific (cum este intelligence medical).
Metode – metodele puse în aplicare de către personalul HUMINT pentru a-și atinge scopul pot varia de la cele soft precum o conversație aparent banală cu o persoană pe terenul advers, despre subiectele care reprezintă obiectivul informativ, până la cele mai grele precum utilizarea tehnicilor psihologice de sugestie și persuasiune. Așa cum am afirmat, pregătirea joacă un rol foarte important. Nu este suficient ca agentul operator să știe ce trebuie să facă, trebuie să știe cum să facă asta și să știe să joace rolul potrivit. Trebuie să știe, de exemplu, cum se conduce o interrelație asimetrică, să selecteze cele mai eficiente modalități comportamentale în posibilele scenarii, să dezvolte potențial de creativitate și improvizație. În timpul trainingului de pregătire se testează abilitățile, se învață altele noi și sunt identificate aspectele personale care influențează dinamica relațională. Cunoașterea este produsă prin experiență directă și rămâne în memorie. Pentru instruirea personalului HUMINT, training-ul dezvoltat de ZIVAC ACADEMY (www.zivac.ro) include un obiectiv de formare inițială reprezentat de dobândirea de cunoștințe despre psihologia comunicării, în special a tehnicilor NLP, adică de Programare Neuro Lingvistică, pentru a trece apoi la obiectivul de formare principal, acela care pregătește agentul în a ști ce și cum trebuie făcut.