The white paper – Propuneri privind actualizarea legislației jocurilor de noroc din Marea Britanie (V)
Continuăm publicarea unor largi extrase dintr-un important proiect supus dezbaterii pubice de Guvernul Marii Britanii, așa-numitul White Paper.
De Dan Iliovici, Vicepreședinte ROMBET
Beneficiile jocurilor de noroc
Jocurile de noroc pot fi sociabile, pot ajuta la combaterea singurătății și izolării, pot spori plăcerea altor activități și pot fi o distracție valoroasă în sine, deși cuantificarea acestor beneficii este în mod inerent dificilă.
Există, de asemenea, beneficii economice de a avea o industrie bine reglementată pentru a satisface această cerere.
Sectorul jocurilor de noroc contribuie, de asemenea, în mod semnificativ la alte industrii, inclusiv sportul, publicitatea și cursele (…).
Jocurile de noroc pot contribui, de asemenea, la turism, de exemplu în orașele de pe litoral din toată țara sau în cazinourile de lux care atrag vizitatori bogați de peste mări care cheltuiesc într-o serie de alte sectoare în această țară.
În plus, unele produse de jocuri de noroc permit organizațiilor caritabile și altor organizații necomerciale, cum ar fi cluburile sportive, să strângă fonduri valoroase.
După această precizare, continuăm prezentarea pe larg a documentului.
Dovezi
17. Având în vedere faptul că revizuirea se concentrează asupra asigurării că legile noastre privind jocurile de noroc sunt potrivite pentru era digitală, nu este surprinzător că a fost trimisă o cantitate semnificativă de dovezi ca răspuns la întrebările legate de jocurile de noroc de la distanță din apelul nostru de probe. Dovezile cheie în legătură cu propunerile noastre de politică sunt discutate mai detaliat mai jos, dar o serie de teme generale au apărut în cadrul observațiilor.
18. În primul rând, a existat o discuție semnificativă asupra controalelor existente, iar majoritatea (inclusiv părțile interesate din industrie) au prezentat dovezi că protecțiile actuale ar putea și ar trebui îmbunătățite în continuare.
19. Răspunsurile operatorilor pun acest lucru în mare parte în contextul modificărilor recente care au fost introduse prin coduri voluntare ale industriei sau prin acțiuni mandatate de Comisia pentru jocuri de noroc. De exemplu, mulți au discutat despre schimbările semnificative aduse sistemelor lor de detectare a prejudiciului, de când Comisia și-a actualizat cerințele și îndrumările privind interacțiunea cu clienții în iulie 2019, iar alții au menționat măsuri precum interzicerea cardurilor de credit în aprilie 2020. Majoritatea observațiilor din industrie au indicat datele recente ale Comisiei pentru jocuri de noroc (care a fost actualizat de atunci), ceea ce sugerează o scădere a ratei populației de jocuri de noroc cu probleme, ca dovadă că schimbările incrementale au efectul dorit. Prin urmare, aceștia susțin schimbări continue, dar precaute, care evaluează pe deplin valul măsurilor recente înainte de a continua.
20. În schimb, mulți din afara industriei au prezentat dovezi cu privire la prejudiciile suferite de persoane în ciuda controalelor existente, despre care au susținut că, prin urmare, erau ineficiente. În opinia lor, sunt necesare noi controale semnificative pentru a reduce riscul de prejudiciu prezentat de anumite caracteristici ale jocurilor de noroc online, inclusiv practicile din industrie.
21. În special, unele dintre dovezile prezentate de academicieni, furnizorii de tratament și cei cu experiență personală de prejudiciu au susținut că actualul sistem de monitorizare și intervenții personalizate bazat pe date pentru prevenirea daunelor nu își îndeplinește (cu toate promisiunile teoretice) în prezent, obiectivul guvernului de a menține clienții în siguranță, deoarece este prin definiție reactiv. O serie de persoane au prezentat dovezi, inclusiv studii de caz, care au arătat că semnele de prejudiciu pot fi omise și că persoanelor li se permite (și ocazional încurajați) să continue jocurile de noroc.
22. Pentru a susține această poziție, mulți respondenți au citat raportul intermediar Patterns of Play. Acesta a inclus date despre interacțiunile operatorilor, arătând că puțin peste 3% dintre conturile de jocuri de noroc online au cheltuit peste 2.000 GBP într-un an, dar doar 35,5% dintre acestea au fost supuse oricărei interacțiuni mai sigure cu jocurile de noroc (cum ar fi un e-mail sau un mesaj pop-up) și doar 0,84% au primit un apel telefonic pentru jocuri de noroc mai sigure. Este posibil ca acești indivizi să nu fi cheltuit mai mult decât și-au permis, dar mulți respondenți au considerat că operatorii ar fi trebuit să facă mai mult pentru a verifica.
23. Datele contului utilizate în acest raport au venit din 2018/19 și se pare că utilizarea datelor de joc de către operatori sa îmbunătățit de atunci, deși observăm că activitatea de aplicare a Comisiei pentru jocuri de noroc a continuat să găsească eșecuri mai recente. Dovezile unui operator major au raportat o creștere de trei ori a numărului de interacțiuni cu clienții față de acum doi ani și un impact pozitiv crescut al intervențiilor lor (conform propriei evaluări). Mulți operatori erau încrezători că algoritmii lor actuali și din ce în ce mai sofisticați de detectare a prejudiciului ar fi prevenit „cazurile istorice” în care prejudiciul a avut loc fără acțiuni suficiente. Unii au susținut că modelele pot chiar acum să identifice și să prevină vătămările înainte să apară, dar acest lucru este greu de verificat. Operatorii au susținut în linii mari în favoarea acestor controale personalizate, mai degrabă decât măsurile care pot limita bucuria de jocuri de noroc pentru majoritatea jucătorilor care nu suferă efecte negative și pot (dacă sunt reduse în jocurile de noroc) să apeleze la operatori fără licență.
24. Modul în care operatorii de jocuri de noroc utilizează datele disponibile a fost, de asemenea, acoperit de campanii și grupuri de consumatori, unele critici specifice cu privire la guvernarea și prelucrarea datelor. Pe lângă faptul că nu au reușit să-i identifice pe cei care suferă prejudicii, respondenții au identificat practici mai largi care ar putea fi dăunătoare consumatorilor, cum ar fi crearea de profiluri a clienților și restricționarea conturilor câștigătoare. Acest lucru a făcut parte dintr-un sentiment mai larg al unor respondenți că, consumatorii trebuie să fie mai împuterniciți în relațiile lor cu produsele și companiile de jocuri de noroc la distanță.
25. Pe lângă observațiile la cererea de probe, am primit și sfaturi de la Gambling Commission*1, care a subliniat importanța măsurilor de prevenire a prejudiciului pe parcursul călătoriei la distanță a clienților și s-a angajat să se bazeze pe munca recentă pentru a îmbunătăți protecția.
Pierderi și prejudicii ale jucătorilor de noroc online
● Majoritatea jucătorilor de noroc online au pierderi relativ modeste. Cercetarea Patterns of Play comandată de GambleAware a constatat că între iulie 2018 și iulie 2019, 21% dintre conturi au înregistrat un câștig net, 60% au pierdut mai puțin de 200 GBP, 13% între 200 GBP și 1.000 GBP, 5% între 1.000 GBP. și 5.000 de lire sterline, iar aproximativ 1% au pierdut mai mult de 5.000 de lire sterline (vezi Figura 5 de mai jos). Acest lucru sugerează că majoritatea clienților nu cheltuiesc peste niveluri care ar fi obișnuite în alte sectoare de agrement, deși circumstanțele personale privind acceptarea acestor pierderi vor varia.
● Această distribuție înseamnă că veniturile operatorilor sunt derivate în principal dintr-o cohortă relativ mică de clienți cu cheltuieli mari. Gama de estimări transmise cererii noastre de dovezi sugerează că (ignorând conturile care câștigă net), aproximativ un sfert din randamentul brut al jocurilor de noroc este derivat din 1% din conturi, aproximativ 60% provine din cele mai mari cheltuieli 5% și aproximativ 75% din primele 10%, deși acest lucru variază în funcție de produs. Unele observații au subliniat că dependența de o minoritate cu cheltuieli mari nu este neobișnuită în alte sectoare (cum ar fi călătoriile cu avionul) și că cheltuielile mai mari decât media pentru jocurile de noroc nu reprezintă în sine o dovadă a prejudiciului, deoarece veniturile discreționare variază semnificativ de la o persoană la alta.
● Cu toate acestea, acesta este un model potențial îngrijorător într-un sector cu un risc cunoscut de dependență și în care o manifestare cheie a acestei dependențe o reprezintă cheltuielile mari. Ca răspuns la apelul nostru de dovezi, estimările randamentului brut al jocurilor de noroc derivate din jocurile de noroc dăunătoare au variat semnificativ, așa cum au făcut-o în dovezile anterioare, cum ar fi cele revizuite de schimbul de cunoștințe GREO în 2019, care a constatat că estimările variază între 15% și 50%. Un sondaj recent al jucătorilor din Marea Britanie a estimat că jucătorii cu risc moderat și cu probleme (cuprinzând în mod colectiv 14,1% din populația eșantionului) au reprezentat 43,5% din cheltuielile totale pentru jocuri de noroc, dar mai mult pentru anumite tipuri de produse. Deși există complexități reale care fac dificilă identificarea unei cifre precise, ponderea dovezilor sugerează că cei care sunt afectați de jocurile de noroc sunt suprareprezentați în rândul celor cu cheltuieli mari pentru jocuri de noroc. Prin urmare, o schimbare generală a modelului economic al jocurilor de noroc la distanță de la dependența de o minoritate cu cheltuieli mari este probabil de dorit pentru a atinge obiectivele guvernului și pentru a crea o industrie mai durabilă.
–––––––––––––––––––––––––
*1 https://www.gamblingcommission.gov.uk/about-us/guide/advice-to-government-review-of-the-gambling-act-2005