Fuziuni și Achiziții în România, un subiect ce va fi foarte vehiculat în perioada urmâtoare în domeniul afacerilor din țara noastră, vi-l propunem pentru Lecturi de Duminică.
Pentru că întreaga piață este posibil să devină foarte volatilă după ce se încheie perioada pandemiei, am ales, pentru această săptămână la Lecturi de Duminică, prezentarea subiectului de fuziuni și achiziții făcută de firma de avocați Hammond Partnership.
Fuziuni și achiziții (F&A) România
Cum va arăta piața F&A din România în următoarele câteva luni? F&A a fost în parte un motor al economiei în legătură cu mai multe tranzacții, dar acest lucru se va schimba clar. Mai multe tranzacții făcute publice au fost puse în așteptare – nu s-au retras – dar s-au pus în așteptare până mai târziu, fie în 2020, fie în 2021.
Ceea ce este clar pentru noi, pe piață, este că recăderea recentă a economiei cauzată de coronavirus va avea un efect pe termen lung asupra afacerilor românești. Este important să ne amintim că au trecut doar treizeci de ani de când România a trecut de la o economie comandată la o economie bazată pe capital. Capitalul a fost pus în economie atât de instituții precum UE, PHARE BEI și altele. Fondurile de capital de risc, precum și băncile au făcut bani disponibili în economie. Profiturile acestor proiecte și banii pe care i-au generat au fost reinvestiți în economie și, prin urmare, am văzut dezvoltarea unei economii conduse de consum.
Cert este însă că băncile locale și alte instituții nu au îmbrățișat încă împrumuturile acordate companiilor în același mod ca și în Occident. Banii sunt împrumutați pentru a cumpăra un apartament sau pentru a realiza o dezvoltare a proprietății, dar există încă probleme pentru companiile care doresc să strângă bani pentru investiții pe termen lung. Nevoia de a construi o economie durabilă există încă.
Acest lucru a însemnat că multe companii românești, în timp ce sunt rentabile pe hârtie și în bani, sunt în măsură să plătească personal și dividende, dar nu s-au constituit și, într-adevăr, nu au resurse de capital. Cerința de capital în România este reflectată în parte de opiniile guvernelor cu privire la capitalizarea inițială a companiilor. Aceasta se reflectă asupra valorii capitalului companiilor. Ca în orice economii în curs de dezvoltare, capitalul social inițial poate fi foarte mic. De exemplu, o companie românească cu răspundere limitată are nevoie doar de un capital de 200 RON. Prin urmare, nu există niciun angajament al proprietarilor unor astfel de companii de a continua să investească în companie pentru viitor. Câștigă și cheltuiește astăzi, iar viitorul va avea grijă de sine. Aceștia pot pune bani la dispoziție prin împrumuturi, dar acest lucru poate fi întotdeauna retras. În perioadele bune și când fluxurile de bani funcționează, acest lucru este acceptabil. Chiar și în acest climat vor continua să existe companii care își construiesc încet baza de capital. Cu toate acestea, companiile care fac astfel de prevederi și care nu distribuie și nu rețin bani în companie sunt în prezent o minoritate de companii.
Această metodă de a conduce o afacere și de a jongla cu planificarea corporativă va cauza acum probleme pentru multe companii românești. Este posibil să aibă o afacere viabilă pe hârtii, dar vor constata că, capacitatea lor de a-și extinde activitatea este îngreunată de lipsa resurselor de capital sau de capacitatea de a strânge capital de la terți. Angajații și alte părți vor dori în continuare să fie plătiți. Aceștia își pot vedea clienții în dificultate și, prin urmare, pot avea probleme în a-și finanța propria afacere sau, într-adevăr, a se finanța. Vor avea opțiune limitată. Ei pot închide afacerea și încearca să înceapă din nou. Nu neapărat o posibilitate reală, deoarece există probleme cu clienții lor; personalul poate să nu fie mulțumit, deși dacă este explicat în mod corespunzător, nu ar trebui să existe o problemă. Găsirea de noi clienți și piețe poate fi o problemă, deoarece contractele și noile afaceri pot să nu se dezvolte cu viteza anticipată înainte de recesiunea provocată de blocarea. Aceasta înseamnă că multe companii românești de toate dimensiunile și în toate întreprinderile s-ar putea găsi vulnerabile și slabe în fața concurenței.
În ciuda crizei și a problemelor pentru companiile din Europa de Vest și SUA, multe dintre ele au linii de credite și rezerve de capital pe care le pot utiliza pentru a continua un program de extindere a activității lor. Acest lucru se va realiza prin dezvoltarea piețelor actuale și în multe cazuri, prin achiziționarea de noi piețe și clienți. Pentru multe companii Europa de Est și Centrală a fost pe radarul lor ca un loc în care pot dobândi expertize și piețe. Înainte de reducerea pe piață, unele dintre aceste companii ar fi fost prea scumpe și, într-adevăr, proprietarii nu ar fi dorit să vândă sau să aibă un partener; situația actuală va aduce, probabil o schimbare a acestei atitudini.
Mulți clienți occidentali interesați, acum se vor uita din nou la achiziția companiilor românești, precum și a companiilor din alte țări de est. Acest lucru se va face fie printr-o achiziție directă, fie prin achiziționarea unei acțiuni influente. Vor exista oportunități pentru ambele părți într-o astfel de tranzacție. Prețul achiziției poate fi acum redus, însă accesul la capital și la noi piețe și clienți va atrage compania românească. Având un partener occidental va oferi, de asemenea, companiilor românești încrederea de a căuta și de a-și extinde afacerile și de a deschide noi piețe.
Deci, problemele actuale ar trebui privite ca oportunități pentru ambele părți. Piața F&A se va extinde cu siguranță, deoarece mai multe companii văd valoarea de a avea o operațiune forță de muncă tânără și entuziastă din România, pe care o pot dezvolta în scopul activității lor în ansamblu.