Cum aplică Marea Britanie principiile jocului responsabil
La începutul lunii ianuarie, Comisia Britanică pentru Jocuri de Noroc (UKGC) a facut cunoscut un nou regulament de supraveghere a industriei de gambling, menit să prevină acumularea de datorii financiare din partea jucătorilor. Astfel, potrivit agenției de presă Reuters, de la jumătatea lunii aprilie a acestui an, britanicii nu vor mai putea folosi cardurile de credit pentru a practica jocuri de noroc. Astfel, cei 24 de milioane de britanici adulți practicanți ai jocurilor de noroc nu vor mai putea folosi cardurile de credit pentru a paria online sau offline. Singura excepție de la această reglementare este reprezentată de biletele de loterie, care pot fi achiziționate folosind un card de credit.
Noul regulament vine după o analiză a industriei lansată în luna noiembrie a anului trecut, analiză ce a avut ca scop stabilirea unei căi de modificare a legislației aplicabile casino-urilor online și la mai puțin de jumătate de an de când Marea Britanie a diminuat substanțial sumele maxime ce pot fi pariate la terminalele de pariuri în cotă fixă, asa-numitele FOBT – Fixed odds betting machines. Potrivit autorităților financiare din Marea Britanie, în prezent, aproximativ 800.000 de britanici folosesc cardul de credit pentru a practica jocuri de noroc, iar estimările Comisiei pentru Jocurile de Noroc din Marea Britanie spun că un sfert din aceștia au probleme legate de practicarea în exces a jocurilor de noroc. „Nu vom ezita să luăm orice măsuri pentru a proteja consumatorii de jocuri de noroc de riscul de a paria sume de bani pe care nu le au”, a declarat Helen Whately, ministrul culturii din Marea Britanie.
Deși industria jocurilor de noroc din Marea Britanie este un important contributor în economia Regatului – în acest domeniu lucrând peste 100.000 de angajați și generând venituri de 18.7 miliarde de dolari după plata câștigurilor în anul financiar 2018-2019 – companiile britanice de profil se confruntă cu o ofensivă a autorităților britanice asupra aparatelor electronice de joc.
Promovarea jocului responsabil, o misiune de importanță majoră pentru Marea Britanie
În prezent, operatorii de jocuri de noroc din Marea Britanie se concentrează mai mult ca oricând pe promovarea jocului responsabil în rândul clienților lor. Potrivit lui John Hagan, președintele Grupului din Industria Jocurilor de Noroc pentru Jocul Responsabil (n.red. IGRG – Industry Group for Responsible Gambling), deși operatorii de jocuri de noroc și-au intensificat eforturile în această direcție, campania de promovare a jocului responsabil a ajuns la un așa numit „punct critic”, în care provocarea este aceea de a atinge prin mesaje de comunicare legate de acest concept și jucătorii ocazionali.
Acesta a oferit exemplul unui studiu realizat de YouGov comandat de IGRG, potrivit căruia, la ora actuală există un număr considerabil de britanici adulți care au jucat la loterie, au cumpărat lozuri răzuibile sau au jucat la pariuri sportive și care nu consideră că prin aceste activități, de fapt sunt practicanți ai jocurilor de noroc. „Jocul responsabil reprezintă o responsabilitate comună și este de datoria operatorilor să ofere un mediu sigur pentru clienții lor fără teama că acest lucru se intersectează cu obiectivele lor comerciale. Un mediu de joc corect și sigur este vital pentru viitorul acestei industrii”, a declarat Hagan în cadrul Responsible Gambling Week, eveniment organizat în luna noiembrie a anului trecut în Marea Britanie. În plus, acesta a precizat că în ultimii
douăzeci de ani, au avut loc transformări pozitive semnificative ale modului în care operatorii de jocuri de noroc abordează jocul responsabil.
Nu în ultimul rând, Wes Himes, director executiv interimar al Consiliului de Pariuri și Jocuri de Noroc – singura asociație a industriei de pariuri și jocuri de noroc, ce reunește 90% dintre companiile de profil din Marea Britanie – a precizat că un impact pozitiv l-a avut și interdicția de publicitate numită „whistle-towhistle”, o inițiativă a Remote Gambling Association, un grup de case de pariuri de top din care fac parte, printre altele, și Bet365, Ladbrokes și Paddy Power. Această interdicție presupune ca operatorii de gambling să nu difuzeze reclame la jocurile de noroc în timpul oricăror transmisii sportive live la TV înainte de ora 21:00 în Marea Britanie, cu excepția curselor de cai.
Datele preliminare arată că, în septembrie 2019, publicitatea la jocurile de noroc pe TV în cadrul transmisiunilor sport live a însumat, ca timp, mai puțin de o oră, în comparație cu 6.6 ore în septembrie 2018. În plus, expunerea la publicitatea la jocuri de noroc în rândul audienței reprezentate de publicul cu vârste cuprinse între 4 și 17 ani a înregistrat o scădere de 97% ca urmare a acestei măsuri.
Ce au făcut operatorii?
William Hill
Lyndsay Wright, director de sustenabilitate la William Hill – una dintre cele mai mari case de pariuri din Marea Britanie, listată la Bursa de la Londra și parte din componența indicelui FTSE 250 – a subliniat, tot cu aceeași ocazie, faptul că există o presiune foarte mare din partea investitorilor de a justifica acțiunile companiei în direcția jocului responsabil. William Hill a lansat o nouă campanie de publicitate și în social media, concentrată pe idea de a portretiza jocurile de noroc „într-un mod în care acestea ar trebui să fie”, respectiv ca o activitate recreațională a unei comunități de indivizi interesați de această formă de divertisment.
Sky Betting and Gambling
Ben Wright, directorul diviziei de joc responsabil și în siguranță al Sky Betting and Gambling – companie canadiană cu sediul în Marea Britanie – a precizat, în cadrul Responsible Gambling Week, că a câștiga încrederea clienților este punctul maxim la care industria trebuie să ajungă, iar practicarea jocului responsabil trebuie să devină o parte integrantă a culturii corporative a fiecărui operator de jocuri de noroc. El a dat exemplul instrumentului de profit și pierdere al Sky Betting, care a fost unul dintre cele mai de succes metode lansate în beneficiul jucătorilor, ca parte din procesul de „normalizare” a jocului responsabil.
Și țara noastră se preocupă constant de tot ceea ce înseamnă respectarea principiilor de responsabilitate socială a companiilor, prin intermediul Asociației Joc Responsabil și a proiectelor inițiate și implementate de aceasta și, cu siguranță, Marea Britanie este și va fi și pe viitor o sursă de inspirație în ceea ce privește exemple de bune practici în domeniul jocului responsabil.